Основи тайм-менеджменту для дітей

Мабуть, ви думаєте, як узагалі можна безкінечно зайнятим батькам навчити дитину управляти своїм часом?! «Я навіть своїм власним не можу управляти!», - кажете ви. Ну що ж, вирішено. Немає більш вдалого часу почати навчання, ніж зробити це прямо зараз. Адже, навчаючи свою дитину, ви можете й самі познайомитися з маленькими секретами тайм-менеджменту й використовувати їх у своєму житті.
Тайм-менеджмент (управління часом, організація свого часу) – це своєрідний спосіб балансувати між більш ніж однією можливістю чи обов’язком відразу. Як і будь-яка інша навичка, вона потребує практики. Однак у більшості батьків багато часу витрачається на те, щоби знову і знову вчити своїх дітей того, як правильно чистити зуби або десятки разів показувати, як правильно мити руки, і при цьому в дуже незначної кількості батьків виникає бажання потренувати дітей в організації свого часу впродовж дня. Необхідно зрозуміти, що вже в ранньому віці дуже важливо показати дитині ази тайм-менеджменту.
Не вийшло розпочати раніше? Нічого страшного. Ніколи не пізно навчити дітей того, як організувати свій тиждень і розставити пріоритети у списку «що зробити». І якщо вам удасться залучити дітей до вивчення основних принципів тайм-менеджменту, вони будуть їм вірними інструментами, які вони зможуть використовувати впродовж усього свого життя.
Тайм-менеджмент – це принцип, що впливає на дитячу емоційну, соціальну, фізичну, психічну, матеріальну й духовну сфери життя. Це майстерність, в якій кожна дитина повинна бути успішною. Якщо ми не навчимо дітей хороших навичок, доки вони маленькі, вони проведуть усе життя, роблячи спроби позбавитись від шкідливих звичок.
Далі надано ТОП-5 порад щодо навчання тайм-менеджменту.
  • Допоможіть вашій дитині навчитись відрізняти що важливо, а що терміново (й не терпить зволікань). Важливе – це те, що може допомогти дітям отримати високу якість життя. Термінове просто означає, що воно потребує більш прискіпливої уваги. Заохочуйте дітей працювати на тими речами, що важливі в першу чергу. А також допоможіть відділяти головне від другорядного.
  • Допоможіть вашій дитині створити ієрархію цінностей, яку вона зможе використовувати в якості ключового списку, спираючись на нього при прийнятті кращого рішення в контексті тайм-менеджменту. Наприклад, розташуйте за пріоритетом такі цінності: сім’я, здоров’я й фітнес, школа, особистісний розвиток, спільнота, друзі. У залежності від того, що важливо безпосередньо для вас і вашої дитини, ви можете додати або викреслити з цього списку яку-небудь цінність.
  • Поряд з кожною цінністю вкажіть пріоритетні для виконання види діяльності. Наприклад, під цінністю «школа» можна написати: 1) виконання домашнього завдання; 2) підготовка до іспитів; 3) робота над великим шкільним завданням тощо.
  • Нехай дитина практикується у використанні ієрархії пріоритетів при прийнятті рішень про використання свого часу. Запропонуйте їй різні сценарії, і нехай вона, уважно роздивившись їх, вибере, що повинно бути зроблено в першу чергу, що у другу і що у третю. Наприклад, якщо вона захоче піти до друга в гості, але їй ще необхідно прочитати три параграфи з підручника, попросіть її розглянути кожний з можливих варіантів. Якщо вона виконає уроки зараз, то зможе залишитись у свого друга на вечерю. Якщо вона вирішить виконати завдання пізніше, їй треба буде повернутись до вечері й виконати завдання, будучи вже сонною, ризикуючи не встигнути. Попрацюйте з дитиною, щоб вона прояснила для себе, як усе ж таки краще використати свій час в цьому чи іншому випадку.
  • Запропонуйте вашій дитині кожного вечора перераховувати на папері все, що їй необхідно зробити завтра. При цьому допоможіть їй використати її ієрархію пріоритетів із ключового списку, щоб вибрати ТОП-5 або ТОП-6 пріоритетів завтрашнього дня.
Добре управління часом – це те, чого можна навчатись безкінечно. З часом навички стають міцніше, але й виклики складніше. Адже в житті з’являється набагато більше можливостей, ніж часу, який може їх охопити. Не всі завдання однаково важливі й не всі завдання однаково термінові.
Допоможіть дитині визначити, які речі можуть і які не можуть чекати. Потім, у залежності від того яке рішення прийме дитина про те, що буде її першочерговою справою, обговоріть з нею, як таке рішення вплине на іншу частину часу впродовж її дня. Незабаром вона почне розуміти й відчувати, скільки часу вона повинна виділити на певні обов’язки, й покращить свою продуктивність.
Не забувайте й самі застосовувати деякі з цих уроків. Створіть свої власні ключові списки й розподіліть пріоритети. Будьте прикладом для своєї дитини. І хочеться вірити, що вчити дитину робити те ж саме, неодмінно увійде у вас у ТОП-5.

Комментарии